Saturday 25 May 2013

Bagaimana hendak berhadapan kesan sampingan selepas berhenti merokok.

Pening kepala – Jika kepala anda pening-pening, anda perlu rehat sementara. Ia adalah proses biasa badan anda untuk tidak lagi menerima nikotin. Jalan-jalan di sekeliling rumah turut boleh membantu.

Keletihan – Selalunya akan berlaku pada bulan pertama. Anda akan sentiasa rasa keletihan. Jangan risau, kalau letih berehat, kalau ngantuk tidur. Jangan paksa diri dan beri diri anda masa untuk membuang semua nikotin dalam badan.

Sakit dada-  Selalunya ia akan berlaku dalam beberapa hari awal. Rehat dan bernafas dengan tenang. Ia akan hilang selepas itu.

Masalah untuk tidur – Boleh berlaku untuk beberapa hari awal- elakkan dari meminum minuman bercaffeine dan melakukan senaman sebelum tidur. Mandi air panas sebelum tidur boleh membantu anda merehatkan diri.

Sembelit – Boleh berlaku pada bulan pertama – Jika perkara ini berlaku, anda perlu makan makanan yang mempunyai banyak fiber.


Daya tumpuan – anda mungkin akan sedikit lalok dalam 2 3 minggu pertama- jangan panik, banyakkan minum air dan lakukan senaman secara konsisten.

No comments:

Post a Comment