Friday 24 May 2013

Berhenti merokok dalam seminggu

  1. Kenapa anda perlu berhenti
  2. ·        Anda akan hidup lebih lama
  3. ·        Anda akan lebih bertenaga
  4. ·        Peluang untuk mendapat serangan sakit jantung akan berkurangan
  5. ·        Anda akan lebih tenang
  6. ·        Semua manusia di sekeliling anda akan hidup dengan selesa.
  7. ·        Jimat wang.


  Bagaimana dan bila anda hendak berhenti merokok ?

Ada dua jalan yang sangat efektif untuk berhenti merokok iaitu cara yang cepat dan cara yang perlahan-lahan. Cara perlahan memerlukan anda untuk mencuba berbagai cara untuk berhenti merokok. Tidak kisah anda pilih cara yang mana, asalkan anda selesa dengan pilihan tersebut. Walaubagaimanapun, jangan lupa akan serangan yang nikotin akan lakukan. Tidak semua manusia mampu untuk menahannya.

Cuba lalui ujian di bawah untuk mengetahui, teknik mana yang sesuai dengan anda.

Jawab soalan di bawah.

1.     Berhenti merokok adalah perkara yang sangat penting bagi saya sekarang.
Ya     tidak     tidak pasti.

2.     Saya boleh tangani masalah tanpa bantuan rokok.
Ya     tidak     tidak pasti.

3.     Saya perlu berhenti merokok sekarang dan mempunyai sebab yang kukuh kenapa saya perlu lakukannya.
Ya     tidak     tidak pasti

4.     Jika saya berhenti sekarang, saya tahu saya boleh cara untuk menghalang saya dari merokok walaupun godaan dari nikotin sangat kuat.
Ya     tidak     tidak pasti.

Jika anda menjawab semua soalan di atas dengan ‘ya’ anda adalah calon yang boleh untuk berhenti merokok dengan cepat.  Sebelum anda melakukannya, pastikan anda membaca apa yang anda perlu ada untuk berjaya. Selepas membaca semua perkara di bawah, pilih satu masa untuk berhenti. Jika bukan sekarang, esok pun boleh. Yang penting anda kena lakukannya.

Bagaimana dengan perasaan ragu-ragu yang saya miliki sekarang?
Kebanyakan perokok akan merasa ragu-ragu ketika membaca empat soalan di atas kerana anda tidak yakin akan kebolehan anda dan ragu-ragu sama ada anda patut berhenti atau tidalk. 
Untuk memberi keyakinan kepada anda, anda:
1
.     Cari jalan alternatif untuk menangani keinginan merokok.

2.     Cipta satu cara untuk menangani kenapa anda merokok?
Dengan menggabungkan kedua-dua perkara di atas, anda boleh lakukannya apabila tiba masa anda rasa anda mempunyai keyakinan untuk berhenti

No comments:

Post a Comment